Pozycjonowanie z gwarancją efektów

Pozycjonowanie z gwarancją efektów

Każdy przedsiębiorca inwestujący w działania marketingowe chciałby widzieć ich efekty. Oczywiście nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania. Decydując się na kampanię SEO także oczekuje się odpowiedniego rezultatu. Często jednak przedsiębiorcy nie tylko oczekują, ale także wymagają pisemnej gwarancji pozycji. Czy mają rację?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy zlecającego pozycjonowanie oczywiście taki zapis w umowie miałby sens. Niestety, żadna rozsądna agencja SEO nie może dać gwarancji pozycji. Nie będę przytaczać nazw firm, które w swoich ofertach mają informację o gwarancji pozycji. Nie byłaby to ich reklama, a wręcz przeciwnie. Jeśli ktoś gwarantuje pozycje w wynikach naturalnych Google, to najzwyczajniej w świecie kłamie lub nie ma najmniejszego pojęcia o tym, na czym tak na prawdę polega pozycjonowanie.

Dlaczego nikt nie może dać gwarancji pozycji?

Algorytm wyszukiwarki Google

Pozycjonowanie to nic innego, jak próba manipulowania wynikami wyszukiwania Google. Agencje SEO nie mają żadnego wglądu w algorytm wyszukiwarki i nikt nie może wiedzieć, co tak naprawdę brane jest pod uwagę przy ustalaniu rankingu stron. Jak więc mogą brać na siebie odpowiedzialność za to, co jest wyświetlane w wynikach wyszukiwania? Oczywiście, każda agencja SEO posiada swoje techniki pozycjonowania, czyli poprawy pozycji poszczególnych stron. Nikt nie może jednak zagwarantować, że techniki te przyniosą oczekiwany rezultat w każdym przypadku.

Aktualizacja algorytmu

Algorytm Google cały czas się zmienia. Pracownicy Google bez przerwy pracują nad tym, aby uniemożliwić manipulowanie wynikami wyszukiwania. Z tego powodu nigdy nie możemy być pewni, że pozycje pewnego dnia nie zmienią się diametralnie. Co więcej – dzieje się to bardzo często. Takie aktualizacje jak Panda czy Pingwin to tylko dwa najważniejsze i najbardziej znane mechanizmy Google, które wywołują spore zmiany w wynikach wyszukiwania. Poza tym Google wprowadza wiele innych aktualizacji, o których niewiele wiemy, a także mogą powodować gwałtowne spadki pozycji.

Kontratak konkurencji

Rozpoczynając kampanię SEO ustalamy budżet i przygotowujemy strategię. Jest ona oczywiście oparta o obecne wyniki wyszukiwania i analizę stron konkurencyjnych. Nie możemy jednak przewidzieć, jakie działania podejmie konkurencja. Chodzi tu zarówno o odpowiedź konkurencji na naszą kampanię, jak i o działania niezależne od tego. Może się przecież okazać, że właściciele konkurencyjnych stron mogą podjąć dodatkowe działania lub po prostu zwiększyć swój budżet przeznaczony na SEO, przez co zyskają nad nami przewagę. Agencja SEO nie może więc wziąć na siebie odpowiedzialności za działania, jakie podejmuje konkurencja.

Szkodliwe działania

Na koniec pozostają czynniki, które nie powinny nigdy mieć miejsca. Niestety jednak czasem się zdarzają. Ewolucja algorytmu Google doprowadziła do tego, że poprzez odpowiednie działania SEO można nie tylko pomóc witrynie, ale także jej zaszkodzić. Zdarza się, że wykorzystuje to konkurencja. Znanych jest wiele przypadków, gdy pozycjonerzy, którzy nie mogą osiągać dobrych efektów poprzez poprawę własnej witryny, nakładają na strony konkurencji tysiące spamowych linków, co powoduje nałożenie kary od Google. Ukarane są oczywiście strony konkurencyjne, do których te linki prowadzą.

Która rozsądna agencja SEO weźmie na siebie odpowiedzialność za takie działania nieuczciwej konkurencji i da pisemną gwarancję, że takie działania nie będą miały miejsca?

Oferowane pozycjonowanie

Wszystkie wskazane wyżej czynniki są wynikiem ewolucji wyszukiwarki. Wraz z nią zmienia się cała specyfika pracy w branży SEO. Te same czynniki wpływają nie tylko na brak możliwości udzielenia gwarancji wysokich pozycji, ale także na odejście od dawnej metody rozliczenia „za efekt”, czyli za osiągnięte pozycje.

Kampania SEO rozliczana w sposób zryczałtowany nie daje gwarancji wysokich pozycji, ale daje gwarancję pracy zgodnie z określonym budżetem. Tylko taka forma współpracy daje możliwość rzetelnej pracy nad uzyskaniem efektów nawet w wypadku wystąpienia problemów wskazanych powyżej. Współpraca na zasadzie rozliczenia „za osiągnięte pozycje” staje się nieopłacalna w przypadku poważnych zmian algorytmu lub kar nałożonych na stronę. W takiej sytuacji agencje SEO zazwyczaj wstrzymują swoje działania, a Klienci pozostają do nich przywiązani długoterminową umową.

Kampanie SEO, jakie prowadzimy, opierają się więc na stałym, jasno określonym budżecie miesięcznym, który pozwala na regularne prowadzenie działań mających na celu poprawę pozycji oraz pozyskanie wartościowego ruchu na stronie www. Wszystkie wykonane w ramach kampanii działania są dokumentowane w comiesięcznych raportach. Na to dajemy gwarancję.